Rabu, 16 November 2011

macam-macam


okey.. air memang diperlukan untuk badan kite..
so..cukupkah kite minum air dalam satu hari???
kalu aku lah. memang tak pernah nak cukup minum air..

Air yang dalam seharinya dibutuhkan lebih dari dua liter diperlukan tubuh untuk melakukan fungsinya terutama untuk mengatur proses kehidupan. Namun demikian penyampaian pesan untuk minum air yang aman dan dalam jumlah yang cukup setiap hari sering kali terabaikan.  -anda leh rujuk sini  http://sehatnews.com/mobile/berita/8686-Banyak-Orang-Indonesia-Kurang-Cairan.html

so skang aku sedang cube untuk cukup kan air dalam badan,, 
setiap jam aku akan minum air 100oz...
so sehari aku cume minum 1 liter...  ok tak??

yelah kalau pegi klinik mesti dokter kate dalam badan awak tak cukup air,
bukan air aje.. makan pun tak seimbang,, makan tak ikut masa,,
hihihi
dokter cakap macam tu, aku ape lagi,,hihihihi senyum kambing je lah...boleh??
aku ni kejap je ikut kate dokter, lepas seminggu makan tak sekata balik..hhaha


dokter pesan ,, kalu nak mengunyah tu,, jangan lah kunyah biskut,,
ye la kan, biskut tu kan karbonhidrat,, so kene seimbang kan..dokter kate lagi
ce cube amalkan makan buah.. boleh takk..
kalu aku boleh aje,,tapi yang jadi masalahnye..
umah aku tu ramaiii sangat  rakyat yang suke makan...
aku sulung adik ade 12.. hebat tak??
sekali aku beli buah limau(2 peket) yang telah di peket di pasar raya..
buah tu dah lah masam,, dah set awal-awal dalam kepala, mesti tahan lame,,
sb aku agak-agaklah, pasti  tak ade orang naka makan..hihihi
. ingatkan berjayalah idea aku ni.. hambik kau..
dalam mase 2 hari je dah habis buah tu,,, geram tau!!

hihihi itu lah keluarga aku yang sangat ramai.. sesekali beli buah sampai 50 inggit, tu pun tahan seminggu je paling lama,, boleh korang bayang kan situasi keluarga umah aku tak..hahahha
yang  belajar masih ramai. yang sudah bekerja 3 orang je termasuk apak aku,, emak aku suri rumah sepenuh mase.. tak sempat nak bekerje pun... pada layan anak kecik je.hihihi

umah aku tu.. bukan buah je mereka suke meranggoh,,, ape jenis makanan yang boleh di telan pasti habis...
tapi kan,, kalu banyak sangat pun membazir jugak.. asal jalan depan je. pasti ade makan yang tergolek kat lantai.. bile makanan terlampau banyak. mule lah nak memilih.. yang tak sedap letak kat lantai..tohok gitu je... 

kalu tak ade makanan plak , lain plak citenye,, yang sedikit tulah di rebut sampaikan yang sane nagis, yang situ pun nagis sampaikan bergegar seluruh isi  rumah...

kalu cite bab keluarga aku ni tak kan habis punye lah.. ade je yang plek-plek..hiihihi
tapi aku sayang keluarga aku walaupun ade je yang menyakitkan hati dengan perangai masing-masing.



tibe-tibe je kan..tadi cite bab air lah apelah..ni cite hal perangai keluarga plak..
ahahhaha.. hum... korang bace je lah ye..hihihi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan