Ahad, 13 November 2011

hanya seorang manusia

kalu boleh kite nak jadi seorang manusia yang baik sebaiknye kan????,, nak jadi solah,  mulut tak nak cabul, tak suke mengumpat dan segala-segalanya perkara yang buruk dan tak baik. 
manusia kadang lupe dan lalai kerana sume manusia tidak di jadikan dengan sempurna, kecuali Allah yang maha esa. 

kadang-kadang kite selalu merasa kite ini hebat dan merasa sangat baik pada orang, tapi dengan merasa baik pada maka ujub plak pada diri timbul, ada juga manusia yang tidak puas dengan kesenangan orang lain. sangat suka dengan melihat keburukan daripada melihat kebaikan..
kite sebagai manusia kena ada sifat bersangkan baik. bukan bersangka buruk.. nak taip senang je nak suh orang buat baik. tapi nak buat perkara baik banyak je halangan. asal je nak wak baik mesti kene goda di syaitan, kadang kite dah buat perkara baik dengan memaaf kan orang, dengan menolong kebajikan orang. tapi hati plak kite kene nilai, adakah kite ikhlas kerana Allah, adakah kite buat perkara tu hanya untuk mendapat pujian daripada orang,?? macam-macam lagi lah perkara yang baik pasti akan di selagi keburukan( mencoba jauhi dari sifat begitu). 

tapi kite kene cube jugak buat perkara baik dan perkara yang Allah suka, kalu terbuat perkara buruk maka istigfar lah agar tidak terulang lagi, selain itu kite juga boleh solat sunat taubat jike merasakan kite ada buat perkara yang mungkar dan lain-lain.

manusia bukanlah maksum seperti nabi muhammad. tetapi kite kene berusaha menjadi manusia yang terbaik di sisi ilahi, sume manusia nak masuk syurga, tidak mahu masuk neraka, bah kan orang kafir nak masuk syurga. 

series je bab kali ni kan..hihihi
papepun kite jadilah manusia yang selalu tidak bersangka buruk pada manusia.
menghindari melakukan perkara mugkar,
selalulah bersangka baik, hati pun senang, 
mencegah perkara mungkar setakat kite mampu. (amin)

semoga sentiasa dilindungi oleh Allah dari melalkukan perkara Allah larang.. amin ya rabb





sekadar hiasan :)



 



2 ulasan:

  1. betul tu..tapi ..sayangnya..ada juga insan yang sering memperlekehkan kelemahan org lain..tak baiklah macam tu..sebab setiap manusia tu kan ada kelemahan? ehmm .. sekadar berkongsi

    BalasPadam
  2. betul-betul..(kate upin ipin)
    kadang-kadang bukan memperlekehkan aje,,
    siap mengutuk lagi ade lah..
    tak suke2

    BalasPadam